Alla guider

Lättläst

Autism i vardagentydlighet, energi och mindre socialt brus

Det här är en kortare version av guiden om autism i vardagen: tydlighet, energi och mindre socialt brus. Texten har enklare ord, mer luft och större bokstäver.

Till vanliga guiden

Kortare text, enklare ord och större bokstäver.

Vardagsfoto till guiden Autism i vardagen: tydlighet, energi och mindre socialt brus.
Fokus och NPF

Det viktigaste först

Ta med dig detta på 30 sekunder.

Den här sidan hjälper dig förstå autism i vardagen: tydlighet, energi och mindre socialt brus utan långa förklaringar.

  1. Leta efter belastningen i situationen, inte efter ett karaktärsfel.

  2. Gör tid, ordning, förväntningar och förändringar synliga i förväg.

  3. En anpassning ska utgå från du — samma lösning passar inte alla.

Om autism i vardagen

Den här sidan hjälper dig förstå autism i vardagen: tydlighet, energi och mindre socialt brus utan långa förklaringar.

En lunch kan kräva att du sorterar ljud, ljus, dofter, kö, småprat, val av plats och frågan om när det är okej att gå.

Det du kan känna igen vid autism i vardagen

Börja med att se vad som händer. Du behöver inte förstå allt direkt.

  • Sensoriskt brus.
  • Otydliga förväntningar.
  • Social trötthet.
  • Behov av tydliga steg.

Det som kan hjälpa vid autism i vardagen

Välj en liten sak. Den ska vara enkel nog att göra idag.

  • Leta efter belastningen i situationen, inte efter ett karaktärsfel.
  • Gör tid, ordning, förväntningar och förändringar synliga i förväg.
  • En anpassning ska utgå från du — samma lösning passar inte alla.

Så kan Gennay hjälpa med autism i vardagen

Gennay kan hålla ihop dina tankar, dina ord och det du vill komma ihåg.

  • Gör situationen tydlig med några enkla val.
  • Hjälper dig forma ord, svar eller en möjlig början utifrån ditt läge.
  • Håller tonen varm, handfast och utan överlöften.

Viktigt att veta om autism i vardagen

Gennay är stöd i vardagen. Gennay ersätter inte vård, akut hjälp eller annan professionell hjälp.

Om situationen är akut, farlig eller handlar om att du kan skada dig själv eller någon annan ska du kontakta lokala akuta resurser direkt.

  • Barnslig ton.
  • Maskeringspress.
  • Att tala över du.

Lättläst: Autism i vardagen: tydlighet, energi och mindre socialt brus: tryggt stöd, tydliga gränser

Du bestämmer själv vad du vill skriva och spara. Ta hjälp av en människa när något känns farligt, akut eller för tungt att bära ensam.

Om situationen är akut, farlig eller handlar om att du kan skada dig själv eller någon annan ska du kontakta lokala akuta resurser direkt.

Börja i Gennay

Vill du läsa mer kan du gå tillbaka till den vanliga guiden eller fortsätta till fler guider.

FAQ

Varför tar otydliga instruktioner så oproportionerligt mycket energi?

För att du då själv behöver fylla i fler osäkra steg. Osäkerhet, social tolkning och praktisk planering kostar mer när ramen inte är tydlig.

Hur förklarar jag mina behov utan att skriva en hel uppsats varje gång?

Börja i det handfasta: vad som hjälper, vad som gör det svårare och vad som behöver vara annorlunda i just den här situationen.

Är Autism i Gennay terapi?

Nej. Gennay är ett personligt AI-stöd för reflektion, minne och vardagliga val. Det ersätter inte terapi, vård eller professionell rådgivning.

Dela guiden

Skicka den till någon som kan behöva orden

Vet du någon som kämpar med detta och skulle ha nytta av att läsa?

Din feedback hjälper

Var guiden hjälpsam?

Tryck bara en gång. Svaret sparas internt så vi ser vilka artiklar som behöver bli bättre.