Om ekonomisk kris
Den här sidan hjälper dig förstå ekonomisk kris: sortera det mest akuta utan att fastna i skam utan långa förklaringar.
När pengarna inte räcker vill hjärnan gärna lösa allt samtidigt: nästa hyra, gamla skulder, skammen, framtiden och hur du hamnade här.
Det du kan känna igen vid ekonomisk kris
Börja med att se vad som händer. Du behöver inte förstå allt direkt.
- Du vågar inte öppna brevet.
- Du vet inte vilken räkning som är viktigast.
- Skam gör att du inte ber om hjälp.
- Du blandar akut kris med långsiktig ekonomi.
Det som kan hjälpa vid ekonomisk kris
Välj en liten sak. Den ska vara enkel nog att göra idag.
- Skriv tre siffror: pengar in, fasta kostnader, akut belopp.
- Kontakta den aktör som kan ge rätt information.
- Ta hjälp av kommunal budget- och skuldrådgivning vid skulder.
- Gör dagens steg litet nog att faktiskt ta.
Så kan Gennay hjälpa med ekonomisk kris
Gennay kan hålla ihop dina tankar, dina ord och det du vill komma ihåg.
- Gör situationen tydlig med några enkla val.
- Hjälper dig forma ord, svar eller en möjlig början utifrån ditt läge.
- Håller tonen varm, handfast och utan överlöften.
Viktigt att veta om ekonomisk kris
Gennay är stöd i vardagen. Gennay ersätter inte vård, akut hjälp eller annan professionell hjälp.
Om situationen är akut, farlig eller handlar om att du kan skada dig själv eller någon annan ska du kontakta lokala akuta resurser direkt.
- Att ta nya riskabla beslut i panik.
- Att se Gennay som ekonomisk rådgivare.
- Att vänta om krav eller skulder behöver hanteras.