Alla guider

Lättläst

Ensamstående förälderork, skuld och vardagslogistik

Det här är en kortare version av guiden om ensamstående förälder: ork, skuld och vardagslogistik. Texten har enklare ord, mer luft och större bokstäver.

Till vanliga guiden

Kortare text, enklare ord och större bokstäver.

Vardagsfoto till guiden Ensamstående förälder: ork, skuld och vardagslogistik.
Familj

Det viktigaste först

Ta med dig detta på 30 sekunder.

Den här sidan hjälper dig förstå ensamstående förälder: ork, skuld och vardagslogistik utan långa förklaringar.

  1. Skilj barnets behov från skulden som säger att du borde vara två personer.

  2. Välj stöd som går att använda en trött vardag, inte bara goda råd.

  3. Sänk antalet beslut innan du kräver mer ork av dig själv.

Om ensamstående förälder

Den här sidan hjälper dig förstå ensamstående förälder: ork, skuld och vardagslogistik utan långa förklaringar.

Mat, tider, tvätt, pengar, vab, känslor, läxor, konflikter, läggning, mejl, matsäck, påminnelser. Allt landar lätt i samma kropp. Din.

Det du kan känna igen vid ensamstående förälder

Börja med att se vad som händer. Du behöver inte förstå allt direkt.

  • Du är trött.
  • Allt hänger på dig.
  • Ekonomi eller tid stressar.
  • Du vill vara en bra förälder utan att försvinna.

Det som kan hjälpa vid ensamstående förälder

Välj en liten sak. Den ska vara enkel nog att göra idag.

  • Skilj barnets behov från skulden som säger att du borde vara två personer.
  • Välj stöd som går att använda en trött vardag, inte bara goda råd.
  • Sänk antalet beslut innan du kräver mer ork av dig själv.

Så kan Gennay hjälpa med ensamstående förälder

Gennay kan hålla ihop dina tankar, dina ord och det du vill komma ihåg.

  • Gör situationen tydlig med några enkla val.
  • Hjälper dig forma ord, svar eller en möjlig början utifrån ditt läge.
  • Håller tonen varm, handfast och utan överlöften.

Viktigt att veta om ensamstående förälder

Gennay är stöd i vardagen. Gennay ersätter inte vård, akut hjälp eller annan professionell hjälp.

Om situationen är akut, farlig eller handlar om att du kan skada dig själv eller någon annan ska du kontakta lokala akuta resurser direkt.

  • Superförälder-krav.
  • Skuld som motor.
  • Att ignorera säkerhet.

Lättläst: Ensamstående förälder: ork, skuld och vardagslogistik: tryggt stöd, tydliga gränser

Du bestämmer själv vad du vill skriva och spara. Ta hjälp av en människa när något känns farligt, akut eller för tungt att bära ensam.

Om situationen är akut, farlig eller handlar om att du kan skada dig själv eller någon annan ska du kontakta lokala akuta resurser direkt.

Börja i Gennay

Vill du läsa mer kan du gå tillbaka till den vanliga guiden eller fortsätta till fler guider.

FAQ

Hur gör jag när jag själv inte hinner återhämta mig mellan barnets behov och allt praktiskt?

Börja med att se var du faktiskt blöder energi varje vecka.

Varför känns skulden så stark när jag inte räcker till överallt?

För att du bär fler roller samtidigt och sällan har en neutral pauszon. Skulden säger ofta mer om belastning än om bristande kärlek.

Är Ensamstående förälder i Gennay terapi?

Nej. Gennay är ett personligt AI-stöd för reflektion, minne och vardagliga val. Det ersätter inte terapi, vård eller professionell rådgivning.

Dela guiden

Skicka den till någon som kan behöva orden

Vet du någon som kämpar med detta och skulle ha nytta av att läsa?

Din feedback hjälper

Var guiden hjälpsam?

Tryck bara en gång. Svaret sparas internt så vi ser vilka artiklar som behöver bli bättre.