Alla guider

Lättläst

Fast i mobilenbryt scroll-loopen utan skam eller totalförbud

Det här är en kortare version av guiden om fast i mobilen: bryt scroll-loopen utan skam eller totalförbud. Texten har enklare ord, mer luft och större bokstäver.

Till vanliga guiden

Kortare text, enklare ord och större bokstäver.

Vardagsfoto till guiden Fast i mobilen: bryt scroll-loopen utan skam eller totalförbud.
Fokus och rutiner

Det viktigaste först

Ta med dig detta på 30 sekunder.

Den här sidan hjälper dig förstå fast i mobilen: bryt scroll-loopen utan skam eller totalförbud utan långa förklaringar.

  1. Bryt loopen i 30 sekunder.

  2. Lägg undan mobilen kort.

  3. Välj ersättning.

Om fast i mobilen

Den här sidan hjälper dig förstå fast i mobilen: bryt scroll-loopen utan skam eller totalförbud utan långa förklaringar.

Du skulle bara kolla en sak. En stund senare är hjärnan full men du känner dig inte utvilad. Det är lätt att göra detta till en fråga om karaktär.

Det du kan känna igen vid fast i mobilen

Börja med att se vad som händer. Du behöver inte förstå allt direkt.

  • Uttråkning.
  • Undvikande.
  • Trötthet.
  • Kvällsloopar.

Det som kan hjälpa vid fast i mobilen

Välj en liten sak. Den ska vara enkel nog att göra idag.

  • Bryt loopen i 30 sekunder.
  • Lägg undan mobilen kort.
  • Välj ersättning.
  • Sätt tio minuter.

Så kan Gennay hjälpa med fast i mobilen

Gennay kan hålla ihop dina tankar, dina ord och det du vill komma ihåg.

  • Gör situationen tydlig med några enkla val.
  • Hjälper dig forma ord, svar eller en möjlig början utifrån ditt läge.
  • Håller tonen varm, handfast och utan överlöften.

Viktigt att veta om fast i mobilen

Gennay är stöd i vardagen. Gennay ersätter inte vård, akut hjälp eller annan professionell hjälp.

Om situationen är akut, farlig eller handlar om att du kan skada dig själv eller någon annan ska du kontakta lokala akuta resurser direkt.

  • Skam.
  • Orealistisk detox.
  • För stora förbud.

Lättläst: Fast i mobilen: bryt scroll-loopen utan skam eller totalförbud: tryggt stöd, tydliga gränser

Du bestämmer själv vad du vill skriva och spara. Ta hjälp av en människa när något känns farligt, akut eller för tungt att bära ensam.

Om situationen är akut, farlig eller handlar om att du kan skada dig själv eller någon annan ska du kontakta lokala akuta resurser direkt.

Börja i Gennay

Vill du läsa mer kan du gå tillbaka till den vanliga guiden eller fortsätta till fler guider.

FAQ

Varför tar jag upp mobilen fast jag vet att jag inte mår bättre av det?

För att scrollen ofta lovar något snabbt: paus, sällskap, stimulans eller att slippa känna efter.

Hur bryter du mönstret utan att bara förbjuda sig själv allt?

Genom att skapa friktion och erbjuda något annat till samma stund. Om scrollen fyller en funktion behöver den ersättas, inte bara skämmas bort.

Är Mobilscroll i Gennay terapi?

Nej. Gennay är ett personligt AI-stöd för reflektion, minne och vardagliga val. Det ersätter inte terapi, vård eller professionell rådgivning.

Dela guiden

Skicka den till någon som kan behöva orden

Vet du någon som kämpar med detta och skulle ha nytta av att läsa?

Din feedback hjälper

Var guiden hjälpsam?

Tryck bara en gång. Svaret sparas internt så vi ser vilka artiklar som behöver bli bättre.