Alla guider

Lättläst

Relationernär närhet, ansvar och gränser trasslar ihop sig

Det här är en kortare version av guiden om relationer: när närhet, ansvar och gränser trasslar ihop sig. Texten har enklare ord, mer luft och större bokstäver.

Till vanliga guiden

Kortare text, enklare ord och större bokstäver.

Vardagsfoto till guiden Relationer: när närhet, ansvar och gränser trasslar ihop sig.
Relationer

Det viktigaste först

Ta med dig detta på 30 sekunder.

Den här sidan hjälper dig förstå relationer: när närhet, ansvar och gränser trasslar ihop sig utan långa förklaringar.

  1. Skilj fakta från tolkning.

  2. Skriv orden du vill säga.

  3. Välj timing.

Om relationer

Den här sidan hjälper dig förstå relationer: när närhet, ansvar och gränser trasslar ihop sig utan långa förklaringar.

Du vill bli förstådd utan att behöva försvara varje känsla. Du vill lyssna utan att ta ansvar för allt. Du vill kunna säga nej utan att hela relationen känns hotad.

Det du kan känna igen vid relationer

Börja med att se vad som händer. Du behöver inte förstå allt direkt.

  • Ett bråk.
  • Närhet eller distans.
  • Gränser.
  • Att förstå någon utan att gissa säkert.

Det som kan hjälpa vid relationer

Välj en liten sak. Den ska vara enkel nog att göra idag.

  • Skilj fakta från tolkning.
  • Skriv orden du vill säga.
  • Välj timing.
  • Prioritera säkerhet vid hot.

Så kan Gennay hjälpa med relationer

Gennay kan hålla ihop dina tankar, dina ord och det du vill komma ihåg.

  • Gör situationen tydlig med några enkla val.
  • Hjälper dig forma ord, svar eller en möjlig början utifrån ditt läge.
  • Håller tonen varm, handfast och utan överlöften.

Viktigt att veta om relationer

Gennay är stöd i vardagen. Gennay ersätter inte vård, akut hjälp eller annan professionell hjälp.

Om situationen är akut, farlig eller handlar om att du kan skada dig själv eller någon annan ska du kontakta lokala akuta resurser direkt.

  • Mind-reading.
  • Att vinna istället för att förstå.
  • Att ignorera otrygghet.

Lättläst: Relationer: när närhet, ansvar och gränser trasslar ihop sig: tryggt stöd, tydliga gränser

Du bestämmer själv vad du vill skriva och spara. Ta hjälp av en människa när något känns farligt, akut eller för tungt att bära ensam.

Om situationen är akut, farlig eller handlar om att du kan skada dig själv eller någon annan ska du kontakta lokala akuta resurser direkt.

Börja i Gennay

Vill du läsa mer kan du gå tillbaka till den vanliga guiden eller fortsätta till fler guider.

FAQ

När är det bättre att ta samtalet än att hoppas att det går över?

När samma sak återkommer, skaver vidare eller gör dig mindre fri i relationen. Det som tystas ner brukar sällan försvinna av sig själv.

Hur börjar jag utan att direkt låsa hela situationen?

Börja med vad du märkt, vad det gör med dig och vad du behöver tydliggöra nu. Det fungerar ofta bättre än att starta med allt du samlat på dig.

Är Relationer i Gennay terapi?

Nej. Gennay är ett personligt AI-stöd för reflektion, minne och vardagliga val. Det ersätter inte terapi, vård eller professionell rådgivning.

Dela guiden

Skicka den till någon som kan behöva orden

Vet du någon som kämpar med detta och skulle ha nytta av att läsa?

Din feedback hjälper

Var guiden hjälpsam?

Tryck bara en gång. Svaret sparas internt så vi ser vilka artiklar som behöver bli bättre.