Om sätta gränser
Den här sidan hjälper dig förstå sätta gränser: säg nej utan att förklara bort dig utan långa förklaringar.
En önskan säger vad du hoppas att någon annan ska göra: “Jag vill att du kommer i tid.” En gräns säger vad du själv kommer att göra om läget fortsätter: “Om mötet börjar…
Det du kan känna igen vid sätta gränser
Börja med att se vad som händer. Du behöver inte förstå allt direkt.
- Du förklarar för mycket.
- Du ber om ursäkt för själva gränsen.
- Du sätter gränsen först när du är arg.
- Du vet inte vad du gör om den inte respekteras.
Det som kan hjälpa vid sätta gränser
Välj en liten sak. Den ska vara enkel nog att göra idag.
- Säg vad du kan eller inte kan göra.
- Håll meningen kort.
- Förbered ett lugnt upprepande.
- Sök stöd om situationen är otrygg.
Så kan Gennay hjälpa med sätta gränser
Gennay kan hålla ihop dina tankar, dina ord och det du vill komma ihåg.
- Gör situationen tydlig med några enkla val.
- Hjälper dig forma ord, svar eller en möjlig början utifrån ditt läge.
- Håller tonen varm, handfast och utan överlöften.
Viktigt att veta om sätta gränser
Gennay är stöd i vardagen. Gennay ersätter inte vård, akut hjälp eller annan professionell hjälp.
Om situationen är akut, farlig eller handlar om att du kan skada dig själv eller någon annan ska du kontakta lokala akuta resurser direkt.
- Aggressiva scripts.
- Otydliga konsekvenser.
- Att ta otrygga konfrontationer utan stöd.