Alla guider

Lättläst

Självkänslanär den inre rösten blivit för hård

Det här är en kortare version av guiden om självkänsla: när den inre rösten blivit för hård. Texten har enklare ord, mer luft och större bokstäver.

Till vanliga guiden

Kortare text, enklare ord och större bokstäver.

Vardagsfoto till guiden Självkänsla: när den inre rösten blivit för hård.
Känslor och mående

Det viktigaste först

Ta med dig detta på 30 sekunder.

Den här sidan hjälper dig förstå självkänsla: när den inre rösten blivit för hård utan långa förklaringar.

  1. En händelse kan kräva ansvar utan att bli en dom över hela dig.

  2. Skriv den hårda meningen som en hypotes, inte som ett faktum.

  3. Sök mänskligt stöd när självkritiken påverkar säkerhet, mat, sömn eller livslust.

Om självkänsla

Den här sidan hjälper dig förstå självkänsla: när den inre rösten blivit för hård utan långa förklaringar.

Du glömmer att svara, säger något klumpigt eller får kritik.

Det du kan känna igen vid självkänsla

Börja med att se vad som händer. Du behöver inte förstå allt direkt.

  • Skam.
  • Självtvivel.
  • Jämförelse.
  • Känslan av att inte räcka till.

Det som kan hjälpa vid självkänsla

Välj en liten sak. Den ska vara enkel nog att göra idag.

  • En händelse kan kräva ansvar utan att bli en dom över hela dig.
  • Skriv den hårda meningen som en hypotes, inte som ett faktum.
  • Sök mänskligt stöd när självkritiken påverkar säkerhet, mat, sömn eller livslust.

Så kan Gennay hjälpa med självkänsla

Gennay kan hålla ihop dina tankar, dina ord och det du vill komma ihåg.

  • Gör situationen tydlig med några enkla val.
  • Hjälper dig forma ord, svar eller en möjlig början utifrån ditt läge.
  • Håller tonen varm, handfast och utan överlöften.

Viktigt att veta om självkänsla

Gennay är stöd i vardagen. Gennay ersätter inte vård, akut hjälp eller annan professionell hjälp.

Om situationen är akut, farlig eller handlar om att du kan skada dig själv eller någon annan ska du kontakta lokala akuta resurser direkt.

  • Tomma affirmationer.
  • Terapianspråk.
  • Att bära akut risk ensam.

Lättläst: Självkänsla: när den inre rösten blivit för hård: tryggt stöd, tydliga gränser

Du bestämmer själv vad du vill skriva och spara. Ta hjälp av en människa när något känns farligt, akut eller för tungt att bära ensam.

Om situationen är akut, farlig eller handlar om att du kan skada dig själv eller någon annan ska du kontakta lokala akuta resurser direkt.

Börja i Gennay

Vill du läsa mer kan du gå tillbaka till den vanliga guiden eller fortsätta till fler guider.

FAQ

Varför känns ett litet misstag som bevis på att jag inte räcker?

För att skam gärna gör en enskild händelse till en identitet. Då blir felet inte något du gjorde, utan något du tror att du är.

Hur skiljer jag ansvar från självattack?

Ansvar hjälper dig framåt. Självattack gör dig mindre fri och mindre tydlig. Om tonen gör början svårare är den sällan så hjälpsam som den låter.

Är Självkänsla i Gennay terapi?

Nej. Gennay är ett personligt AI-stöd för reflektion, minne och vardagliga val. Det ersätter inte terapi, vård eller professionell rådgivning.

Dela guiden

Skicka den till någon som kan behöva orden

Vet du någon som kämpar med detta och skulle ha nytta av att läsa?

Din feedback hjälper

Var guiden hjälpsam?

Tryck bara en gång. Svaret sparas internt så vi ser vilka artiklar som behöver bli bättre.