Alla guider

Lättläst

Social ångestsmå steg när rädslan att bli bedömd tar över

Det här är en kortare version av guiden om social ångest: små steg när rädslan att bli bedömd tar över. Texten har enklare ord, mer luft och större bokstäver.

Till vanliga guiden

Kortare text, enklare ord och större bokstäver.

Vardagsfoto till guiden Social ångest: små steg när rädslan att bli bedömd tar över.
Känslor och mående

Det viktigaste först

Ta med dig detta på 30 sekunder.

Den här sidan hjälper dig förstå social ångest: små steg när rädslan att bli bedömd tar över utan långa förklaringar.

  1. Nervositet blir ett större problem när rädslan återkommer och begränsar vardagen.

  2. Undvikande kan lätta stunden men göra nästa situation större.

  3. Välj ett litet, säkert steg och sök vård när ångesten hindrar livet.

Om social ångest

Den här sidan hjälper dig förstå social ångest: små steg när rädslan att bli bedömd tar över utan långa förklaringar.

Du ska säga ditt namn i en grupp.

Det du kan känna igen vid social ångest

Börja med att se vad som händer. Du behöver inte förstå allt direkt.

  • Du undviker.
  • Du analyserar allt efteråt.
  • Du blir stel.
  • Du vill våga utan att kasta dig in.

Det som kan hjälpa vid social ångest

Välj en liten sak. Den ska vara enkel nog att göra idag.

  • Nervositet blir ett större problem när rädslan återkommer och begränsar vardagen.
  • Undvikande kan lätta stunden men göra nästa situation större.
  • Välj ett litet, säkert steg och sök vård när ångesten hindrar livet.

Så kan Gennay hjälpa med social ångest

Gennay kan hålla ihop dina tankar, dina ord och det du vill komma ihåg.

  • Gör situationen tydlig med några enkla val.
  • Hjälper dig forma ord, svar eller en möjlig början utifrån ditt läge.
  • Håller tonen varm, handfast och utan överlöften.

Viktigt att veta om social ångest

Gennay är stöd i vardagen. Gennay ersätter inte vård, akut hjälp eller annan professionell hjälp.

Om situationen är akut, farlig eller handlar om att du kan skada dig själv eller någon annan ska du kontakta lokala akuta resurser direkt.

  • Skam.
  • För hård exponering.
  • Att lova bot.

Lättläst: Social ångest: små steg när rädslan att bli bedömd tar över: tryggt stöd, tydliga gränser

Du bestämmer själv vad du vill skriva och spara. Ta hjälp av en människa när något känns farligt, akut eller för tungt att bära ensam.

Om situationen är akut, farlig eller handlar om att du kan skada dig själv eller någon annan ska du kontakta lokala akuta resurser direkt.

Börja i Gennay

Vill du läsa mer kan du gå tillbaka till den vanliga guiden eller fortsätta till fler guider.

FAQ

Är det vanligt att jag vet att det inte är farligt men kroppen reagerar ändå?

Ja. Social ångest sitter inte bara i tankarna. Kroppen kan gå upp i alarm även när du logiskt vet att situationen borde vara hanterbar.

Behöver jag utmana mig hela tiden för att det ska bli bättre?

Inte nödvändigtvis.

Är Social ångest i Gennay terapi?

Nej. Gennay är ett personligt AI-stöd för reflektion, minne och vardagliga val. Det ersätter inte terapi, vård eller professionell rådgivning.

Dela guiden

Skicka den till någon som kan behöva orden

Vet du någon som kämpar med detta och skulle ha nytta av att läsa?

Din feedback hjälper

Var guiden hjälpsam?

Tryck bara en gång. Svaret sparas internt så vi ser vilka artiklar som behöver bli bättre.