Om sorg efter ett dödsfall
Den här sidan hjälper dig förstå sorg efter ett dödsfall: när vardagen fortsätter utan den som dog utan långa förklaringar.
Telefonen visar samma tid, disken står kvar och andra människor pratar om nästa vecka. Samtidigt finns ett tomrum som gör även små uppgifter främmande.
Det du kan känna igen vid sorg efter ett dödsfall
Börja med att se vad som händer. Du behöver inte förstå allt direkt.
- Vågor av saknad som kommer oväntat.
- Skuld över vad som blev sagt eller inte sagt.
- Praktiska saker som känns omöjliga.
- Tomhet när andra går vidare snabbare.
Det som kan hjälpa vid sorg efter ett dödsfall
Välj en liten sak. Den ska vara enkel nog att göra idag.
- Sorg följer inte en rak tidsplan och behöver inte se likadan ut varje dag.
- Skilj dagens praktiska steg från känslor som inte ska lösas.
- Be om konkret mänskligt stöd och sök vård när vardag eller säkerhet faller.
Så kan Gennay hjälpa med sorg efter ett dödsfall
Gennay kan hålla ihop dina tankar, dina ord och det du vill komma ihåg.
- Gör situationen tydlig med några enkla val.
- Hjälper dig forma ord, svar eller en möjlig början utifrån ditt läge.
- Håller tonen varm, handfast och utan överlöften.
Viktigt att veta om sorg efter ett dödsfall
Gennay är stöd i vardagen. Gennay ersätter inte vård, akut hjälp eller annan professionell hjälp.
Om situationen är akut, farlig eller handlar om att du kan skada dig själv eller någon annan ska du kontakta lokala akuta resurser direkt.
- Att kräva avslut.
- Att jämföra sorg med andras.
- Att vara ensam med tankar på att skada sig.