Alla guider

Lättläst

Tonårsbarnsätt gränser och behåll kontakten när ni krockar

Det här är en kortare version av guiden om tonårsbarn: sätt gränser och behåll kontakten när ni krockar. Texten har enklare ord, mer luft och större bokstäver.

Till vanliga guiden

Kortare text, enklare ord och större bokstäver.

Vardagsfoto till guiden Tonårsbarn: sätt gränser och behåll kontakten när ni krockar.
Familj och föräldraskap

Det viktigaste först

Ta med dig detta på 30 sekunder.

Den här sidan hjälper dig förstå tonårsbarn: sätt gränser och behåll kontakten när ni krockar utan långa förklaringar.

  1. Ta viktiga samtal när ni är lugna, inte mitt i maktkampen.

  2. Skilj regler som skyddar säkerhet från sådant som mest stör den vuxna.

  3. Fortsätt visa kontakt utan att kräva omedelbara förtroenden.

Om tonårsbarn

Den här sidan hjälper dig förstå tonårsbarn: sätt gränser och behåll kontakten när ni krockar utan långa förklaringar.

Du frågar när tonåringen kommer hem. Svaret blir “du litar aldrig på mig”. Du försöker förklara och samtalet går från en tid till hela er relation.

Det du kan känna igen vid tonårsbarn

Börja med att se vad som händer. Du behöver inte förstå allt direkt.

  • Tonåringen drar sig undan.
  • Bråk eskalerar.
  • Du vet inte när du ska släppa taget.
  • Skärm eller skola skaver.

Det som kan hjälpa vid tonårsbarn

Välj en liten sak. Den ska vara enkel nog att göra idag.

  • Ta viktiga samtal när ni är lugna, inte mitt i maktkampen.
  • Skilj regler som skyddar säkerhet från sådant som mest stör den vuxna.
  • Fortsätt visa kontakt utan att kräva omedelbara förtroenden.

Så kan Gennay hjälpa med tonårsbarn

Gennay kan hålla ihop dina tankar, dina ord och det du vill komma ihåg.

  • Gör situationen tydlig med några enkla val.
  • Hjälper dig forma ord, svar eller en möjlig början utifrån ditt läge.
  • Håller tonen varm, handfast och utan överlöften.

Viktigt att veta om tonårsbarn

Gennay är stöd i vardagen. Gennay ersätter inte vård, akut hjälp eller annan professionell hjälp.

Om situationen är akut, farlig eller handlar om att du kan skada dig själv eller någon annan ska du kontakta lokala akuta resurser direkt.

  • Kontrollkamp.
  • Skam.
  • Att missa säkerhetsrisker.

Lättläst: Tonårsbarn: sätt gränser och behåll kontakten när ni krockar: tryggt stöd, tydliga gränser

Du bestämmer själv vad du vill skriva och spara. Ta hjälp av en människa när något känns farligt, akut eller för tungt att bära ensam.

Om situationen är akut, farlig eller handlar om att du kan skada dig själv eller någon annan ska du kontakta lokala akuta resurser direkt.

Börja i Gennay

Vill du läsa mer kan du gå tillbaka till den vanliga guiden eller fortsätta till fler guider.

FAQ

Varför reagerar mitt barn så starkt på sådant som nyss gick bra?

Tonårstiden innebär snabb utveckling i hjärna, känslor, identitet och socialt liv.

Hur sätter jag gränser utan att varje sak blir krig?

Välj vilka regler som verkligen behöver vara tydliga och varför. Färre, konsekventa gränser fungerar ofta bättre än att kommentera allt.

Är Tonårsbarn i Gennay terapi?

Nej. Gennay är ett personligt AI-stöd för reflektion, minne och vardagliga val. Det ersätter inte terapi, vård eller professionell rådgivning.

Dela guiden

Skicka den till någon som kan behöva orden

Vet du någon som kämpar med detta och skulle ha nytta av att läsa?

Din feedback hjälper

Var guiden hjälpsam?

Tryck bara en gång. Svaret sparas internt så vi ser vilka artiklar som behöver bli bättre.