Alla guider

Lättläst

Utmattning och återhämtningnär kroppen inte längre förhandlar

Det här är en kortare version av guiden om utmattning och återhämtning: när kroppen inte längre förhandlar. Texten har enklare ord, mer luft och större bokstäver.

Till vanliga guiden

Kortare text, enklare ord och större bokstäver.

Vardagsfoto till guiden Utmattning och återhämtning: när kroppen inte längre förhandlar.
Stress och återhämtning

Det viktigaste först

Ta med dig detta på 30 sekunder.

Den här sidan hjälper dig förstå utmattning och återhämtning: när kroppen inte längre förhandlar utan långa förklaringar.

  1. Minska belastning.

  2. Välj en säker handling.

  3. Skriv till chef eller vård.

Om utmattning och återhämtning

Den här sidan hjälper dig förstå utmattning och återhämtning: när kroppen inte längre förhandlar utan långa förklaringar.

Du gör sådant som brukade hjälpa: sover ut, skriver listor, pressar igenom en arbetsdag.

Det du kan känna igen vid utmattning och återhämtning

Börja med att se vad som händer. Du behöver inte förstå allt direkt.

  • Trötthet som inte går över.
  • Hjärndimma.
  • Ljud och krav känns för mycket.
  • Du försöker pressa dig igenom.

Det som kan hjälpa vid utmattning och återhämtning

Välj en liten sak. Den ska vara enkel nog att göra idag.

  • Minska belastning.
  • Välj en säker handling.
  • Skriv till chef eller vård.
  • Sök professionellt stöd vid långvariga symtom.

Så kan Gennay hjälpa med utmattning och återhämtning

Gennay kan hålla ihop dina tankar, dina ord och det du vill komma ihåg.

  • Gör situationen tydlig med några enkla val.
  • Hjälper dig forma ord, svar eller en möjlig början utifrån ditt läge.
  • Håller tonen varm, handfast och utan överlöften.

Viktigt att veta om utmattning och återhämtning

Gennay är stöd i vardagen. Gennay ersätter inte vård, akut hjälp eller annan professionell hjälp.

Om situationen är akut, farlig eller handlar om att du kan skada dig själv eller någon annan ska du kontakta lokala akuta resurser direkt.

  • Prestationsråd.
  • Att normalisera farlig stress.
  • Diagnos från AI.

Lättläst: Utmattning och återhämtning: när kroppen inte längre förhandlar: tryggt stöd, tydliga gränser

Du bestämmer själv vad du vill skriva och spara. Ta hjälp av en människa när något känns farligt, akut eller för tungt att bära ensam.

Om situationen är akut, farlig eller handlar om att du kan skada dig själv eller någon annan ska du kontakta lokala akuta resurser direkt.

Börja i Gennay

Vill du läsa mer kan du gå tillbaka till den vanliga guiden eller fortsätta till fler guider.

FAQ

Hur vet jag om det är "vanlig stress" eller att jag gått för långt?

Det finns ingen enkel hemtesteremsa för det.

Varför hjälper det inte att bara vila en helg?

När belastningen varit hög länge räcker kort återhämtning ofta inte för att kroppen ska hinna ifatt.

Är Utmattning och återhämtning i Gennay terapi?

Nej. Gennay är ett personligt AI-stöd för reflektion, minne och vardagliga val. Det ersätter inte terapi, vård eller professionell rådgivning.

Dela guiden

Skicka den till någon som kan behöva orden

Vet du någon som kämpar med detta och skulle ha nytta av att läsa?

Din feedback hjälper

Var guiden hjälpsam?

Tryck bara en gång. Svaret sparas internt så vi ser vilka artiklar som behöver bli bättre.